Vanliga frågor
Ersättning från a-kassan
I första hand ska du alltid skicka in arbetsgivarintyg i original till a-kassan.
Om du har svårt att få arbetsgivarintyg från din tidigare arbetsgivare, kontakta oss för att ta reda på hur du ska göra, och vilka uppgifter vi behöver av dig om du inte har fått arbetsgivarintyget.
HRAK har utbetalning varje torsdag. Om det infaller en röd dag i veckan sker utbetalningen på fredagen istället. Om du tidrapporterar på måndag får du utbetalningen samma vecka, annars får du din utbetalning veckan efter att du har tidrapporterat. Datum för nästa utbetalning hittar du på startsidan.
De första två ersättningsdagarna är så kallade karensdagar, dvs du får ingen ersättning under denna tid. Det är riksdagen som bestämmer om karensdagarna och HRAK kan inte påverka dessa regler.
Du får 300 dagar. Ersättningsperioden kan förlängas med 150 dagar om du är förälder till barn under 18 år när den 300:e dagen infaller.
Du får ersättning för fem dagar per vecka om du är helt arbetslös.
Ja, om du har ett arbete i mindre omfattning än det du hade innan du blev arbetslös kan du få ersättning, så kallad fyllnadsersättning, under som mest 60 ersättningsveckor.
Läs mer här.
Nej, normalt får du inte ersättning från a-kassan samtidigt som du studerar. Du kan före studierna ansöka om att få undantas från huvudregeln. Ansökan om studier gör du på Mina sidor under e-tjänster.
Nej.
Du ska anmäla sjukdom hos försäkringskassan.
Nej.
Ja.
Ja.
Om du till exempel har missat ett besök hos arbetsförmedlingen eller lämnat återbud skickas ett meddelande till oss och vi kontrollerar då om du fortfarande har rätt till ersättning. Läs mer här.
Ta kontakt med en handläggare hos oss.
Tidrapporten är din ansökan om ersättning och underlag för utbetalning av din ersättning. För att ersättningen ska kunna betalas ut måste du tidrapportera. Läs mer här.
Ja, du kan logga in med mobil eller surfplatta. Om du har iPad eller iPhone och har problem, kontrollera att du inte har aktiverat Privat surfningsläge.
Kan jag starta eget företag och samtidigt få ersättning?
Nej.
Medlem
För att bli medlem ska du vara anställd i Sverige inom vår bransch, till exempel inom hotell, restauranger, casino, kaféer, konditorier, turistanläggningar, spa, bowling, catering, bingoföretag samt andra nöjesföretag.
Det finns inget krav på hur många timmar du måste jobba för att bli medlem, utan det räcker att du är anställd i vår bransch.
Om du inte arbetar just nu så ska ditt senaste arbete varit i vår bransch.
Inträdesansökan till HRAK måste vara undertecknad. Därför måste du fylla i en blankett eller göra din ansökan med e-legitimation.
Du får utträde den sista dagen i den månad din anmälan om utträde har kommit till oss. Utträde kan inte ske retroaktivt.
Om du loggar in på medlemsportalen ser du alla dina betalningar, aviseringar och ocr-nummer.
Här hittar du information om dina aviseringar, betalningar och ocr-nummer.
Nej, din ansökan är bindande. Om du begär utträde får du det samma månad som vi får anmälan. Du måste betala medlemsavgift för den tiden du har varit medlem.
Det kostar 175 kr per månad att vara medlem hos oss. Läs mer om avgiften här.
Tyvärr kan vi inte erbjuda en tolk men vi har flerspråkiga medarbetare som gärna hjälper till. Just nu har vi medarbetare som kan prata Persiska, Turkiska, Serbiska, Kroatiska, Bosniska, Polska, Albanska, Kurmaci, Finska, Grekiska, Zazaki, Somaliska och Spanska.
Ring oss så hjälper vi dig. 0771-43 50 60