Vanliga frågor
Ersättning från a-kassan
Ersättning från HRAK betalas ut en gång i månaden enligt de nya reglerna. Här kan du se vilket datum vi har vår nästa utbetalningsdag. Du kan skicka in din månadsansökan tidigast när månaden har passerat.
Ersättning från HRAK betalas ut en gång i veckan enligt de tidigare reglerna. Veckoutbetalningarna från HRAK sker varje torsdag. Om det infaller en röd dag i veckan sker utbetalningen på fredagen istället. Om du tidrapporterar på måndag får du utbetalningen samma vecka, annars får du din utbetalning veckan efter att du har tidrapporterat.
De första två ersättningsdagarna är så kallade karensdagar, dvs du får ingen ersättning under denna tid. Det är riksdagen som bestämmer om karensdagarna och HRAK kan inte påverka dessa regler.
För att få ersättning från a-kassan måste man uppfylla ett inkomstvillkor. Det gör den som inom ramtiden (den tid som a-kassan tittar på för att se om en sökande uppfyller villkoren för att få ersättning) har haft en sammanlagd inkomst från arbete på minst 120 000 kronor och under minst fyra månader haft en inkomst på minst 11 000 kronor.
- Den som har haft inkomster av arbete enligt ovanstående under 11 eller fler månader får 300 dagar.
- Den som har haft inkomster av arbete enligt ovanstående under 8–10 månader får 200 dagar.
- Den som har haft inkomster av arbete enligt ovanstående under 4–7 månader får 100 dagar.
Alternativregeln
Den som inte har tjänat sammanlagt 120 000 kronor under ramtiden, men som däremot har fyra sammanhängande månader med en inkomst på minst 11 000 kronor per månad, kan få ersättning i 66 dagar. Detta kallas för alternativregeln.
Du som påbörjade en ersättningsperiod innan den 1 oktober
Du som påbörjade en ersättningsperiod innan den 1 oktober fortsätter enligt de tidigare reglerna till dess att ersättningsperioden tar slut.
Enligt de tidigare reglerna får du ersättning i 300 dagar. Ersättningsperioden kan förlängas med 150 dagar om du är förälder till barn under 18 år när den 300:e dagen infaller.
Du får ersättning för fem dagar per vecka om du är helt arbetslös.
För att du ska kunna få ersättning från a-kassan så måste du vara arbetslös. Om du har en heltidsanställning eller någon annan sysselsättning som fyller upp din tid så anses du inte vara arbetslös. Detta oavsett om du får betalt för din sysselsättning eller om du själv tycker att du har arbetslös tid.
Utöver att vara arbetslös finns det ytterligare så kallade grundvillkor som du måste uppfylla. Dessa kräver att:
- du är arbetsför (dvs att du kan arbeta och att du inte är sjuk eller på annat sätt förhindrad att ta ett arbete)
- du är anmäld som arbetslös och arbetssökande hos Arbetsförmedlingen
- du i övrigt står till arbetsmarknadens förfogande (dvs att du finns tillgänglig för att kunna ta ett jobb)
Nej, normalt får du inte ersättning från a-kassan samtidigt som du studerar. Du kan före studierna ansöka om att få undantas från huvudregeln. Ansökan om studier gör du på Mina sidor under e-tjänster.
Nej. Du ska anmäla sjukdom hos Försäkringskassan.
Nej.
Ja.
Ja.
Om du till exempel har missat ett besök hos Arbetsförmedlingen eller lämnat återbud skickas ett meddelande till oss och vi kontrollerar då om du fortfarande har rätt till ersättning.
Ta kontakt med en handläggare hos oss.
Från och med den 1 oktober 2025 gäller den nya lagen om arbetslöshetsförsäkring.
Du som redan hade en pågående ersättningsperiod vid denna tidpunkt följer de tidigare reglerna till dess att ersättningsperioden tar slut.
Du omfattas av de nya reglerna om ett beslut om en ny ersättningsperiod har fattats den 1 oktober 2025 eller senare.
Månadsansökan är din ansökan om ersättning och underlag för utbetalning av din ersättning. Varje månadsansökan avser en kalendermånad och kan inte skickas in förrän den sista dagen i månaden passerat.
Du har 3 månader på dig att skicka in din månadsansökan. Månadsansökan för januari månad måste till exempel ha kommit in till a-kassan senast under april månad samma år.
En månadsansökan som kommer in för sent kommer att avvisas.
På månadsansökan ska du fylla i om du för den månad ansökan avser har:
- ansökt om ersättning från Försäkringskassan
- deltagit i ett arbetsmarknadspolitiskt program, haft praktik, arbetsträning eller andra förberedande insatser genom Arbetsförmedlingen
- haft dagar du inte kunnat söka eller ta arbete på grund av resa, utlandsvistelse eller andra personliga skäl
- fått en förändrad situation, exempelvis om du avslutat eller påbörjat ett arbete eller avslutat eller påbörjat studier – även SFI
Kan jag starta eget företag och samtidigt få ersättning?
Nej.
Medlem
För att bli medlem ska du vara anställd i Sverige inom vår bransch, till exempel inom hotell, restauranger, casino, kaféer, konditorier, turistanläggningar, spa, bowling, catering, bingoföretag samt andra nöjesföretag.
Det finns inget krav på hur många timmar du måste jobba för att bli medlem, utan det räcker att du är anställd i vår bransch.
Om du inte arbetar just nu så ska ditt senaste arbete varit i vår bransch.
Inträdesansökan till HRAK måste vara undertecknad. Därför måste du fylla i en blankett eller göra din ansökan med e-legitimation.
Du får utträde den sista dagen i den månad din anmälan om utträde har kommit till oss. Utträde kan inte ske retroaktivt.
Om du loggar in på medlemsportalen ser du alla dina betalningar, aviseringar och ocr-nummer. Det går bra att betala med Swish i medlemsportalen.
Här hittar du information om dina aviseringar, betalningar och ocr-nummer.
Nej, din ansökan är bindande. Om du begär utträde får du det samma månad som vi får anmälan. Du måste betala medlemsavgift för den tiden du har varit medlem.
Det kostar 175 kr per månad att vara medlem hos oss. Läs mer om avgiften här.
Vi har flerspråkiga medarbetare som kan hjälpa till på persiska, serbiska, kroatiska, bosniska, polska, albanska, finska, grekiska, somaliska, spanska och wolof.
Ring oss så hjälper vi dig. 0771-43 50 60
Den tidigare försäkringen
Från och med den 1 oktober 2025 gäller den nya lagen om arbetslöshetsförsäkring. Om du påbörjade en ersättningsperiod innan den 1 oktober fortsätter du enligt de tidigare reglerna.
När vi beräknade storleken på din ersättning, d.v.s. din ersättning per dag, enligt de gamla reglerna så baserade vi det på:
-
vad du gjort och om du har arbetat tillräckligt innan du blev arbetslös
-
hur mycket du har arbetat innan du blev arbetslös
-
om du har varit medlem hos oss i minst 12 månader och i så fall vilken inkomst du har haft innan du blev arbetslös (inkomstbaserad ersättning eller grundersättning)
-
hur länge du har varit arbetslös (ersättningsnivåer)
-
hur många timmar per vecka du vill och kan arbeta (arbetsmöjlighet)
-
hur många timmar per vecka du är arbetslös (antal ersättningsdagar per vecka)
Från och med den 1 oktober 2025 gäller den nya lagen om arbetslöshetsförsäkring.
Om du fick ett beslut om ersättning den 30 september eller tidigare omfattas du av den tidigare försäkringen till dess att ersättningsperioden tar slut.
Från och med den 1 oktober 2025 gäller den nya lagen om arbetslöshetsförsäkring. Med den nya försäkringen ansöker du om ersättning månadsvis, och utbetalningen sker i efterskott varje månad. Det innebär till exempel att du får ersättning för november tidigast i december.
Har du däremot påbörjat en ersättningsperiod före den 1 oktober omfattas du av den tidigare försäkringen och ska fortsätta att skicka in tidrapporter varje vecka.
På HRAK har vi beslutat att medlemmar som omfattas av den tidigare försäkringen även ska få utbetalningar veckovis också efter den 1 oktober.
Vi fortsätter med veckovisa utbetalningar för medlemmar i en pågående ersättningsperiod för att du inte ska behöva ändra hur du planerar din ekonomi eller anpassa din vardag med kort varsel. Det ska vara enkelt att behålla dina rutiner och fokusera på att hitta ett nytt jobb.
Vi betalar ut normalt ut ersättning från a-kassan på torsdagar.
Ersättningen betalas ut via Swedbanks utbetalningssystem. Anmäl ditt konto, oavsett vilken bank du har, till Swedbanks kontoregister. Klicka här om du har e-legitimation. I annat fall kontakta ditt Swedbank-kontor.
Om du inte har något konto eller inte har anmält något konto till Swedbank så kommer du att få en utbetalningsavi hemskickad. När du löser in avin kan du ange det kontonummer som du fortsättningsvis vill få din ersättning insatt till. Har du e-legitimation kan du enkelt anmäla vilket konto du vill ha din nästa utbetalning till. Detta gäller oavsett vilken bank du har.
Vid varje utbetalningstillfälle får du en utbetalningsspecifikation. Om du använder Mina sidor får du en elektronisk utbetalningsspecifikation som du kan se när du loggar in. Om du inte använder Mina sidor skickas utbetalningsspecifikationen till dig per post. Där finns information om både din ersättning och din ersättningsperiod.
Enligt de tidigare reglerna är en ersättningsperiod normalt 300 dagar. Om du har barn som är under 18 år när den 300:e dagen infaller så förlängs din period med ytterligare 150 dagar (alltså totalt 450 dagar).
Tidrapporten är din ansökan om ersättning och underlag för utbetalning av din ersättning. För att ersättningen ska kunna betalas ut måste du tidrapportera.