Vanliga frågor

Medlem

Vem kan bli medlem?

För att bli medlem ska du vara anställd i Sverige inom vår bransch, till exempel inom hotell, restauranger, casino, kaféer, konditorier, turistanläggningar, spa, bowling, catering, bingoföretag samt andra nöjesföretag.

Det finns inget krav på hur många timmar du måste jobba för att bli medlem, utan det räcker att du är anställd i vår bransch. 

Om du inte arbetar just nu så ska ditt senaste arbete varit i vår bransch. 

Hur blir jag medlem?

Inträdesansökan till HRAK måste vara undertecknad. Därför måste du fylla i en blankett eller göra din ansökan med e-legitimation. 

När kan jag tidigast få utträde?

Du får utträde den sista dagen i den månad din anmälan om utträde har kommit till oss. Utträde kan inte ske retroaktivt. 

Jag har inget inbetalningskort, hur betalar jag?

Om du loggar in på medlemsportalen ser du alla dina betalningar, aviseringar och ocr-nummer. Det går också bra att betala din avgift till bankgiro 278-8073 och ange ditt personnummer som ocr-nummer. 

Vad är medlemsportalen?

Här hittar du information om dina aviseringar, betalningar och ocr-nummer. 

Kan jag ångra mitt medlemskap?

Nej, din ansökan är bindande. Om du begär utträde får du det samma månad som vi får anmälan. Du måste betala medlemsavgift för den tiden du har varit medlem. 

Vad kostar det att vara medlem?

Det kostar 175 kr per månad att vara medlem hos oss. Läs mer om avgiften här

Kan ni hjälpa mig med en tolk?

Tyvärr kan vi inte erbjuda en tolk men vi har flerspråkiga medarbetare som gärna hjälper till. Just nu har vi medarbetare som kan prata Persiska, Turkiska, Serbiska, Kroatiska, Bosniska, Polska, Albanska, Kurmaci, Finska, Grekiska, Zazaki, Somaliska och Spanska.

Ring oss så hjälper vi dig. 0771-43 50 60